Tillbaka till startsidan

 

SISTA FÖRESTÄLLNINGEN FÖR TEATER PUGILIST?

Jag funderar på att lägga ned Pugilist efter 16 år i Göteborg. Skälen att jag börjar tröttna, är möjligheterna att göra pjäserna rättvisa. Få rätt skådisar, marknadsföring, lokaler etc är en omöjlig ekvation på ett projektbidrag á 50 000 kr (vi snackar om löner och lokaler, för 6-7 människor, i ett halvår här!). Göteborgs Kulturnämnd har dessutom valt att krympa pengarna succesivt från 100 000 så det går inte ens åt rätt håll. Från Statens Kulturråd har det aldrig blivit något, så dom lämnar vi därhän. Vad som behövs, är finansiering, som är lite mera kontinuerlig och rättvis i förhållande till mina konkurenter, som bara kan lira covers (som inte kan skriva utan måste gå till bibban å hitta nån 500-årig döing o sätta upp).
Vi snackar om nån typ av verksamhetsbidrag här. Det behöver inte bli så mycket dyrare än vad dasspapper och glödlampor kostar under ett år, på t ex Stadsteatern. För några veckor sedan skickade vi ett mejl till Göran Johansson (se nedan) och bad om ett sammanträffande, för att berätta lite om vad jag tror att Teater Pugilist skulle kunna göra, för Göteborgs kulturliv... Inget svar. Så vi skickade ett nytt... Inget svar. Så vad jag kommer att göra (förutom att skriva en ny pjäs. En petitess i sammanhanget) är att söka stålar ifrån Kulturnämnden för ett projekt till och när jag fått svaret så kommer jag att sätta mig ned och fundera på om jag skall fortsätta med Pugilist, eller om jag jag skall nappa på något av dom erbjudanden som jag fått, om att flytta till Stockholm och jobba med TV-Produktion eller marknadsföring i stället.
Jag har snart jobbat med det här i 20 år. 30-50. Dom bästa åren av mitt liv, om man vill vara lite melodramatisk. Jag kommer definitivt inte att vare sig leva eller arbeta under dom här villkoren i 20 år till, va e jag då, 70? ..Nä det här blir ju löjligt!
Bollen ligger hos Göteborgs kommun å som sagt titta noga på Social bandit... Det blir nog inte så mycket mer.

"When she's talkin' about leavin' she's allready gone." som David Allan Coe sjunger.

-Martin Theorin

 

Hej Göran!

Jag heter Martin Theorin och arbetar med någonting som heter Teater Pugilist sedan ca 15 år här i Göteborg. Jag skriver, regisserar, finansierar och gör reklam för mina egna pjäser. Konstnärligt och publikt så går det bättre och bättre . Ekonomiskt är det ingen success-story direkt. Men det var det ju inte för Van Gogh heller. Till saken:

När jag nu börjar närma mig 50 känner jag att det är dags att försöka hitta en form för det här, som är lite tryggare än projektbidrag. Det har kommit en del erbjudanden att arbeta med marknadsföring och kommersiell television och för första gången har jag faktiskt börjat fundera över att acceptera. Detta skulle innebära flytt till Stockholm och nedläggning av Teater Pugilist. Helst vill jag naturligtvis fortsätta att skriva socialt engagerad dramatik. Den här verksamheten är alldeles för angelägen för att det skall kännas roligt att överlåta den åt ett gäng egenkära snobbar. Jag förstår naturligtvis att beslut om att ge någon t  ex ett verksamhetsbidrag istället för projektbidrag á 60 000 kr per produktion är något som tas i Kulturnämnden, men jag tänkte i vilket fall som helst be om ett sammanträffande. Jag kan ju knappast förlora på att berätta lite om min verksamhet för dig. Jag skulle bli glad för 45 minuter med dig. Jag inser att du knappast hoppar högt över den här förfrågan men för mig skulle det vara väldigt roligt. Inte minst för att mitt politiska samt samhälls intresse är anledningen till att jag över huvudtaget skriver teaterpjäser.

O.S.A.

Med vänlig hälsning
Martin Theorin

 

 

 

Presenterar
Martin Theorins

 


Med Per Anders Ericson!
Direkt från bl a Korpen på Stadsteatern.

PREMIÄR 14/11
KONSTEPIDEMIN, BLÅ HUSET

 

"Pjäsen handlar om ett regissörsvin som skall lära en yrkeskriminell invandrare att spela teater och den pjäsen dom skall göra handlar i sin tur om Fabio som flyr ytligheten i Beverly Hills, sin ovänskap med George Clooney och sina 27 motorcrossmotorcyklar, för att spela fri teater i Göteborg, men kommer på kant med ett lesbiskt kollektiv.
Den handlar om en massa djupa saker också, men det är inget som jag tänker dra, på en jävla hemsida."
-Martin Theorin

 

SPELSCHEMA
Fre 14/11 Premiär!
Sön 16/11
Sön 30/11
Fre 5/12
Ons 10/12
Fre 19/12
Lör 20/12
Alla föreställningarna spelas på Konstepidemin Blå huset kl 19.00.
Längd ca 40 minuter.
Biljettpris 125 kr. 100 kr för studenter och pensionärer.
Förköp Pusterviks biljetter eller www.ticnet.se.
Direktköp vid dörr senast 18.45.

 

I rollen

Manus & regi

Docka, scenografi, rekvisita, tyg & smink

Musik

Producent & sekreterare

Webb, foto, tralier & affisch
Per Anders Ericson

Martin Theorin

Sandra Villegas

Hello trouble med Pilgrim Sisters

Liza Ljunggren

Mathias Falk

Föreställningens längd: 40 min... inkl paus (just joking!)

 

VI TACKAR

Göteborgs Kulturnämnd
Göteborgs Kulturförvaltning
Maria Lundberg
och Pilgrim Sisters

 

...Social bandit är ett stycke vansinnigt arg teater vilket ju i sig känns uppfriskande.
...Social bandit är inte riktigt den taskspark som Theorin utlovat, snarast ett friskt hellrace som roar.
...Teater Pugilist har funnits som fri grupp i Göteborg i drygt 15 år och Martin Theorin uttrycker nu en minst sagt resignerad hållning inför framtiden. Jag hoppas innerligt att han orkar fortsätta ett tag till.

Linda Isaksson, nummer.se 18/11.

 

...Fast hur ekvationen ska gå ihop för Pugilist med alltför lite sponsor och kulturstödspengar för att göra den sublimt rabulistiska teater som skulle generera berömmelse och sponsorpengar det vet jag inte efter Social bandit heller.

Kristjan Saag, GT 15/11 2008.

 

...Som vanligt har man inte tråkigt när Martin Theorin för taktpinnen. Den yviga berättelsen om fången som ska sätta upp en pjäs i fängelset med en invandrare som aldrig spelat teater är smått genial.
...P-A Ericson får spela en dubbelroll och han gör det mycket skickligt.
...Det verkligt trista med den här föreställningen är ifall det skulle innebära slutpunkten för Teater Pugilist.

Åke S Petterson, alba.nu 15/11 2008.

 

 

 

 

Här har du två filmsnuttar att titta på.

Scener
Snack

 

Och här finns bilderna!
Klicka på en om du vill ladda hem en större version.
Fotograf Mathias Falk

Foto: Mathias Falk

Martin Theorin & Per Anders Ericson

 

 

 

 

 

 

 

Och så lite att läsa medan vi inväntar premiären...

Etta James & David Ritz
Marion and Susie Harries
John Hotten
Johan Voss
Unni Drougge
Charles Shaar Murphy
Philip Ziegler
Leycter Coltman
Nick Tosches
Cormack Mcarty
Lars Norén
Aaron J Klein
Mott The Hoople and Ian Hunter
Jessica Mitford
Anna-Lena Lodenius

Rage to survive
Soldiers of The sun, The rise and fall of the japanese army 1868-1945
Muscle, A writers trip through a sport with no boundries
Soldat i Waffen SS, Ett ögonvittne berättar
Boven i mitt drama kallas kärlek
Boogie man, The advetures of John Lee Hooker in the 20th century
Mountbatten, The official biography
The real Fidel Castro
Hellfire
The crossing
En dramatikers dagbok
Striking back, The 1972 Munich Olympics massacre and Israels deadly response
All the young dudes, The biography
Hons and rebels
Gatans parlament

 

Och vill man lyssna på något bra så rekommenderar jag det här...

Med ”Mountain Behaviour”, så sätter Pilgrim Sisters verkligen Göteborg på white-trash-kartan. Det här är definitivt musik med mera hjärta än hjärna. Vi talar om musik ifrån en skara musiker med en mycket begränsad genpol här.
Riktig jävla redneck soul å hardcore hellbilly, levererat av mina goda vänner, tillika idoler, de förtjusande och skönsjungande systrarna Forsman from across the tracks i Grimmered å deras ackompanjatörer (produkter av många års målmedveten inavel) direkt från grisfarmen, banjohunkarna Peter Gran o Marcus Svensson. Det är verkligen en anakronism att det här soundet blivit till i Gbg.
Å andra sidan är det kanske en anakronism att något av konstnärligt värde blivit till här över huvud taget? Men livet är fullt av anakronismer å shitkickin’ music från Götet är kanske bara en av dom?
Å som John Lee Hooker säger ”it’s in them and it’s gotta come out”..
Let them girls boogie woogie!!

-Martin Theorin

 

Lou Reed
Ben Webster
Loretta Lynn
Cowboy Junkies
James Carr
Pilgrim Sisters
Heavy Trash
Jimmy Scott
Jerry Lee Lewis
Dinah Washington
John Lee Hooker
John Lee Hooker & Miles Davis
Robert Gordon
Jerry Lee Lewis

Animal Serenade (2 CD)
Soulville
Gold (2 CD)
Trinity revisited (DVD + CD)
A man needs a woman
Demo, Maj 2008
Heavy Trash
All the way
The country collection
The complete recordings with Clifford Brown
The very best of the king of the blues guitar (3 CD)
The hot spot
Fire
Country songs for city folks/Memphis beat

 

Se på...

Lou Reed, Berlin på bio i Stockholm när jag skriver detta. Förmodligen senare på DVD.

 

Och så kommer avslutningsvis några odaterade överblivna Det här är inte bloggar o lite bilder.

Läser i DN om nazistläkaren "Dr Död". Han måste ju va över 90 nu.
Varför är dom så jävla spänstiga för?

 

SMS-konversation:

-Vill du att jag skall bli din gubbhunk?
-Näh.

 

Förra pjäsen jag gjorde hade vi jävligt mycket ryssar och latinamerikaner i publiken. Jag gjorde vad jag kunde för att glädja dom och för att dom skulle känna sig hemma. Sa t ex efteråt grejer som... "Det krävs en äkta latinamerikan för att förstå å uppskatta ett riktigt bra bögskämt"
...Det fungerade över förväntan.

 

Förra grejen jag gjorde var med Claudio Salgado. Chilensk kommunistisk jude x filmstjärna och ställningsbyggare, som spelade transvestit i Snackmupp i TV. Medan instutitionsteatrarna har seminarium om hur man skall få in invandrarna i teatern, så anställer Teater Pugilist dom.

 

"From my experience with the pimp, I had learned that if a sucker's gonna knock you out you might as well fight back... He replied 'Bitch I'm God and never forget it.' I found the strength to find a knife, stick it in his back and leave it in there... Sometimes he beat me silly...
But at least I kicked back. I syood up for myself. And to this day he's still carrying a few scars made by me. Souveniers of my rage."

-Etta James, Rage to survive

 

Jag är lite torsk på dedikationer.
Det är lite barnsligt men det kan inte hjälpas.
Jag har Mailer, Ellroy och nu Repo.

 

"What would John Lee Hooker do if he wasn't singing the blues... Work at The McDonalds?"

-Henry Rollins

 

Hamnade mitt i en picknick på en filt, vid Hagakyrkan. På filten satt en tjejkompis och hennes X, som nu var ihop med hennes syrra. Det kändes väldigt... Civilicerat. Å andra sidan om nån X ville umgås skulle jag nog bara börja oroa mig, för att jag inte gjort något större intryck.

 

Adam Tensta? Fuck, jag är Martin Mölndal!

 

 

En grej... Ofta när jag talar med teaterfolk om grymma pjäser, musik etc kollar dom på mig som om jag vore en byfåne och säger inget. Saknar dom helt förmåga att bli rörda eller gripna?
Varför är dom inte fans? Alla som jag träffat på som jobbar med det här som det har varit något med har varit fans. Jimmy Scott t ex är en Billie Holliday fan. Är dom liksom bättre, än Jimmy Scott så dom inte behöver vara fans, eller vad är det frågan om?

 

"...In the end, people have to aknowledge that we have been stedfast, defended our beliefs, our independence, wanted to do justice and were rebelious." -Fidel Castro

The Real Fidel Castro
Leycester Coltman

 

Helvetet finns!
Jag pratade just med någon som jobbar med att översätta en hel DVD-box med Hem till gården. Alla säsongerna, outakes, intervjuer, rubbet! Problemet är att hon gillar det... Finns helvetet om man inte vet att man är där, och ger det här resonemanget oss människor någon ledtråd, om var vi t ex befinner oss just nu?

 

 

Göteborgs dans & teaterfestival är något så orginellt som en teaterfestival, nästan helt utan teater, om man med teater liksom jag (och dom gamla grekerna) menar dialogdrivet drama (folk säger grejer så det händer grejer). Däremot är det mycket gränsöverskridande tänj, sträck o spända senor o nakna pattar tryferade med dyr videotekning.

 

Någon grät, i stolsraden bakom mig, onsdagen 9:e Juli i Globens anex. Vi såg på Lou Reeds Berlin å det var ju när allt kommer omkring faktiskt bara en jävla rockkonsert.
När grät du på teatern senast?

 

Jag har varit på workshop med Kultur o Näringsliv, på Hotell Gothia... Vi började med lunch!
Sen lekte vi näringslivslekar hela dagen å tack vare att så många "kulturentrepenörer" skitit i det hela och åkt till stranden i stället, fick jag representera hela teaterbögeriet single handed gentemot alla penningstinna sponsorer... Där sket ni er i näven latmaskar.

 

Mina 10 bästa konserter!

01. Lou Reed, Roskilde 1984.
02. Willy De Ville, Göteborgs konserthus ca 2000.
03. Heavy Trash, Pusterviksbaren Göteborg 2008.
04. David Allan Coe, Lisebergshallen Göteborg 1986.
05. Mott The Hoopie, Scandinavium Göteborg 1974.
06. Ike Turner, Nef Göteborg 2006.
07. Jimmy Scott, Nef Göteborg 3 ggr! ca 2000.
08. Pilgrim Sisters, 2 ggr samma vecka! 15 & 23 maj det vill säga. Kom Göteborg 2008.
09. Carl Perkins, Göteborgs konserthus 1986.
10. Kinky Friedman, Gillestugan! Göteborg ca 1998.

 

Den så kallade "arbetslinjen" som Fredde kör med... Myntades inte det begreppet av kommunisterna i deras efterkrigsprogram? Är det inte dags att komma ut ur garderoben... Lilla smygstalinist där?

 

5 skins för att spöa upp en bög... Vad är det för jävla fjollor?

 

En fräckis är aldrig fel...
Stod och talade med en god väns pappa och han undrade om min cigarr var en äkta havanna? "Jo, men en billig gjord på hack, men den är färsk och fuktig. Ibland kan man ha otour å få en dyr som är alldeles torr." Varpå min goda väninna replikerade "Bättre billig och fuktig än torr och dyr."

 

Ibland så läser jag i tidningen, om att någon (oftast stor och rik) teater typ har nån "drive eller liksom växthusprojekt" för att utveckla ny dramatik för teatern. Jag måste säga att det känns respektlöst. Vad man gör är att man tar någon jävla bloggare (ofta någon överklassbrutta i från Stockholm). Eller nån bajspoet från knulltorp som aldrig haft drivkraft nog att skriva någon pjäs på egen hand å låtsas att man kan lära sig det här jobbet ungefär som man lär sig att göra pizza.
I say bullshit!!!
Är det sålätt så kan vi väl lika gärna ta in vilken GHB-Gösta som helst ifrån Avenyen å göra teaterchef av honom?

 

En solig men svinkall aprilmorgon 2008 deltog jag i TV4:s "Vårrus" i delsjön i Göteborg. Det var kul, lite hyland - 60 - tals - feeling så där med folk som gått man ur huse, för att kolla, å med gubbar i badbrallor å vitt skägg som såg ut som stålfarfar. Jag tror att jag var definitivt först upp! Sen höll jag ett litet anförande inför TV-kamerorna som gick ungefär så här...
"Fyy faaan va kallt!...Å som regissör för Göteborgs allra minsta puttefnaskteater... Skulle jag nu vilja utmana... Stadsteatern, Folkteatern, Backateatern... Alla teatrar och alla cheferna... På vårruset nästa år. Meet me here (jag pekar mot marken) or be a öh... vanlig människa!
Ni säger att konst handlar om att våga... Om mod... Nu har ni chansen att bevisa ert! Å ni behöver bara hoppa i vattnet."
Hur många teaterchefer tror ni antog utmaningen? Rätt gissat, 0... 9 grader i vattnet, då kommer tamejfan dämonerna.