Tillbaka till startsidan

 

RECENSIONER


"Ett par veckor innan premiären på Martin Theorins nya pjäs meddelade regissören Sonja Gube att hon hoppar av...

...Och resultatet? Tvättäkta Pugilist-stuk från början till slut. En manustext som kränger fram mellan underfundiga punch-lines och rena pinsamheter, mellan socialt engagemang och distraherat betraktande...

...Här finns, vid sidan av av det Theorinska löjet som Hoberg så skickligt och vällustigt tolkat, också en aggressivitet och ett allvar som inte synts mycket tidigare, men som jag tror funnits i Theorins dramatik hela tiden..."

Kristjan Saag, GT 2/5 2005

Vi är alla skyldiga!

Teater Pugilists nya pjäs får Kajsa Öberg Lindsten att gråta. Ömsom av skratt, ömsom av förtvivlan.
Världens minst politiskt korrekta ungdomspjäs. Så betecknar Martin Theorin sin nya skapelse, I själ och hjärta II, som hade premiär i Blå huset på Konstepidemin 1 maj.
Politiskt inkorrekt för vem?
Knappast för ungdomarna, men kanske för de vuxna som författaren drar ner byxorna på i denna superroliga och djupt oroande föreställning: Före detta mjukisrevolutionärer från 70-talet, med tendenser till dold aggressivitet, ryggradsupplösande normlöshet och besserwisserambitioner. Och postmoderna typer utan framtidstro - infantila kickboxers som skyller sitt livs misslyckande på mamma, judarna eller MacDonalds junkfood.
Det är en tragedi till ackompanjemang av en bisarr parad av fiktiva personligheter - skurkar eller hjältar av vår tid: En vrålilsken flygplansterrorist på Guantanamo, en självömkande kvinnoplågare och pedofil från Majorna och så den som lyssnar till och förmedlar deras outhärdliga litanior: en lismande, fullständigt desillusionerad medelålders man med förföriskt mjuk röst, som är något slags blandning av psykolog, socialarbetare och djävulens försvarsadvokat.
Skådespelaren Per Anders Ericson spelar alla dessa roller, i en rasande, diaboliskt skicklig trestämmig monolog. Men allra mest omskakande är ändå hans gestaltning av pjäsens fjärde person: En våldtagen trettonårig flicka med söndertrasade könsorgan, som ligger och dör på Drottning Silvias barnsjukhus.
Här byter skådespelaren kvinnoplågarens nazihjälm, psykologens mjuka mössa och terroristens kringhoppande fingerdocka mot en fånig blond vampperuk som han kombinerar med en klantig imitation av småflicksröst.
Som åskådare ler man vanemässigt, generat. Och är sedan fullkomligt skyddslös när denna dockröst plötsligt börjar vittna om bestialiska övergrepp. Det är så fruktansvärt att tårarna bara rinner. Och Herre Gud, här finns inte den minsta ironi att ta skydd bakom! Här gestaltas hur änglalik oskuld offras på grymhetens och cynismens altare - för oss som nyss skrattat åt småsnaskig, självironisk mjukporr!
Budskapet är effektivt och skoningslöst, starkt som en helvetespredikan: Vi är alla skyldiga!
Kanske är det inte politiskt korrekt. Men det är förbaskat bra teater. Om livet, döden och ansvaret. En oerhört komprimerad föreställning som fullkomligt tar andan ur mig.

Kajsa Öberg Lindsten - GP 3/5 2005



"Du kanske undrar vad du gör här?", skriver Per-Anders Ericson på white-board tavlan i inledningen av pjäsen I själ och hjärta II. Det är en relevant fråga, pjäsen rör sig i rum man sällan satt sin fot i. Ericson är ensam skådespelare på scen, men rollfigurerna är betydligt fler. Han spelar en 14-årig flicka som har blivit våldtagen, den GHB-missbrukande våldtäktsmannen, våldtäcksmannens psykolog samt en misslyckad skobombare som är internerad på Guantanamo.
Pjäsen är "framlekt" tillsammans med regissören Martin Theorin och de beskriver den som en slags modern vuxenvariant av Vilse i pannkakan. Theorin menar att den är en starkt antikapitalistisk pjäs.
-Alla tidigare samhällssystem har kulminerat och sen fallit sönder i och med att frossandet har börjat. Och där är vi nu i det kapitalistiska systemet. Det fanns en tanke med att ha premiär på 1 maj, säger han.
Ericson har en otrolig karisma när han står på scen och han spelar nästan på publiken ibland. Det ger en häftig känsla av kontakt. Helt plötsligt övergår seriemonologerna i musik och han klinkar fram kabaréartade slagdängor som doftar Tom Waits.
Själva handlingen är ibland lite svår att hänga med i, eftersom Ericson växlar mellan olika roller. Men den övergripande känslan är att I själ och hjärta II är en pjäs som går över gränsen och slår ganska blint åt alla håll. Särskildt tydligt är det hos våldtäktsmannen, som har "alla bokstavskombinationer du kan tänka dig". Han skriker könsord, svär och tar sig i skrevet, visande sina stålmannenkalsonger.
Men även de andra rollfigurerna utmanar den politiska korrektheten, psykologen kallas judejäveln av sina patienter och han hånar den misslyckade skobombaren ganska svårt. Man går från pjäsen med en känsla av att ha rest ner i det mänskliga mörkrets hjärta. Teater Pugilist skildrar den totala ilskan parat med en katastrofal hjälplöshet.
Tyvärr blir i vissa lägen pjäsen bara svart och arg och handlingen blir ogreppbar. Men det är inget som påverkar det allmänna intrycket av en stark pjäs.

Anders Chorell - Göteborgs fria 7/5 2005



Två uppsättningar i Göteborg belyser från vitt skilda utgångspunkter samhällets genomsyrande manlighetsnorm. På Teater Pugilist inser vi så småningom att vi hamnat på arbetsbesök hos Gud. Teaterns del 1 av I själ och hjärta placerade oss förra året på en av Arbetsförmedlingens otaliga självstärkande konferanser. Då var det Conny Hobergs oberäkneliga och utmanande improvisationskonst som vrängde givna förutsättningar ut och in. Martin Theorins provokativa texter öser ständigt säckvis med grovkornigt salt i teatermaskineriets ofta räddhågade och trångsynta konventioner.
Teaterns nya uppsättning är till skillnad mot de tidigare, som Sonja Gube har stått för, regisserad av författaren. I stället för Conny Hoberg står här scenskoleutbildade Per-Anders Ericson på scenen; skådespelarvalet understryker tydligt den senare pjäsens mer dynamiska rollfördelning. Huvudbonaden bestämmer; en svart hatt, en keps, en ovedersägligt tysk soldathjälm, en svallande blond peruk. Ericson ålar sig smidigt mellan karaktärerna, då och då girande inåt mot scenens piano; grällt klinkande dissonanser och ironiskt uppbrutna harmonier av Brechts kabarémusik förstärker hans mångstämmiga monolog.
En ung kvinna våldtas av ett gäng på en kyrkogård, en ung man misshandlas på en annan plats i Sveriges värsta bögknackarstad, Göteborg. Kvinnan ligger döende på sjukhus; upptryckta flaskor och ölburkar har trasat sönder hennes inre; pjäsens två utsatta personer tenderar alltmer att glida samman under Ericsons blonda hårsvall. Skådespelaren förkroppsligar med soldathjälmen i händerna, med den mörkbruna metallens vältaliga huvudvridningar, mansrollens konstruerade motsättningar, i ett dockspel lika förtätat som högklassigt buktaleri.
I rollen som föredragshållare osäkrar han från första början föreställningen med spretigt skrivna frågor på podiets blädderblock: Vad gör vi här? Varför är vi här? I halvcirkel inramas scengolvet av svagt tindrande värmeljus och av fondens gravljus på podiets sidor. När Ericson så första gången byter hatt ikläder han sig rollen som psykolog, social fältarbetare och djävulens advokat i en och samma person, mitt i stadens misär, med mobiltelefonen öppen för allt och alla.
Häftigt kantrande glider föreställningens huvudkaraktär mellan pseudopsykologisk kommunikation med en av misshandlarna och milda förstående samtal med en pedofil i Majorna. Tillsammans med en hel del andra liknande exempel på avarter från världens alla hörn, inklusive en bisarr inblick från Guantanamobasen, vaskar denna blott 40 minuter korta "politiskt inkorrekta ungdomspjäs" fram sin bild av den högsta maktens boning. Alltifrån barnsben har vi nött in att Gud är en man. Teater Pugilist ställer med aggresiv och undertryckt vrede en öppen fråga om det nödvändigtvis måste innebära att mannen är Gud.

Anders Thuresson - Bohuslänningen 23/5 2005


 

 

PRESSRELEASE
I SJÄL OCH HJÄRTA II
Av Martin Theorin i regi av Sonja Gube
Premiär 1 Maj 2005
19.30 Blå huset, Konst epedemin, Göteborg
Info: Martin Theorin, tel 0739-304182


-Jaha, och vad är det på gång nu då?

MT -"I själ och hjärta II". Att göra en del II brukar ju vara yrkesmässigt självmord, att be om stryk av recencenterna och andra, så det kändes som den logiska saken att göra. Ja först var det meningen att vi skulle spela något annat "Det finns inga humidorer i Sexdrega". Men en skådis blev sjuk under spektakulära former, tidplanen bajade ihop och här är vi nu...

- Med "I själ och hjärta II"?

MT -Ja, en enmanspjäs, vi har spelat en förut "I själ och hjärta" där Conny Hoberg gjorde en kanonroll och spelade en galen terapeut. Så jag funderade på hur skapar jag en egotripp för en skådis som är större en att "bara" spela en hel pjäs själv.

-Ja, hur?

MT -Jag skriver 4 kanonroller åt en egotrippad skådis som han får spela själv.

1 25-årig GHB-missbrukande kickboxare från majorna.

1 våldtagen 14-årig tonårsflicka från mölndal.

1 internerad självmordsbombare på Guantanamo, med amputerade tår, vars skosulor varit fyllda med sprängmedel, och självantänt när han försökte borda en Boeing på Landvetter.

-Det låter... Far out... Och den fjärde rollen?

MT -Den fjärde är en överaskning.

-En överaskning?

MT -Ja, överaskningen var svårast att skriva.

-Lite som ett Kinderägg alltså. Och det hela går ut på?

MT -Det hela går ut på att ge en bild av Sverige idag. Det är nog världens minst PK ungdomspjäs, och så går det ut på att förnya teatern en smula, både innehållsmässigt och som form och att ge ungdomar och andra något att fundera på är det verkligen det här vi vill ha? Jag ville också göra något på samma nivå som Dostojevskji, typ Brott och straff. Men framförallt skall det va roligt.

-Roligt?

MT -Roligt - Livet är kort.

-Du - du - du - vänta!

MT -...Ja?

-Varför är inte Conny Hoberg med längre?

MT -Låt mig utrycka det så här... Conny Hoberg har varit med i 4-5 uppsättningar vid det här laget.
Det fanns en risk att rutinen skulle smyga sig på. Att det blir lite instution över det hela.
Dessutom ... Behövde vi nån som också var musiker och eftersom vi den här gången var tvungna att jobba oerhört snabbt... Gjorde det inte heller ont att vår nya skådis Per Anders Ericson (tel 0739385693) är utbildad på Teater och opera högskolan heller. Det går liksom fortare att ta ut låten - pjäsen då + att Per Anders har en, skratta inte nu... jävla skön virilitet på scen. Dessutom är han något av en stjärna och har jobbat både med Hamlet av Ralf Långbacka och OP 7 + på Kanal 5. Och sist men inte minst, han gillar Loretta Lynn.
För övrigt handlar väl teater om att göra saker på ett nytt sätt? Annars vore jag ju bara en senil gammal fegis som lika gärna kunde åka runt på Hisingen å inviga stormarknader, och vi är ju inte Kurtan ännu, eller hur?
"There's nothing to fear but fear itself" tycker både Dennis Hopper och Fredde Nietsche ... Hej då!

-Du-du-du-så-lätt-går-det-inte! Sonja Gube då, skulle inte hon regissera?

MT -Hon lämnade återbud 2 timmar och 20 minuter innan första repet... Per SMS, så det gör jag själv numera, men jag kan väl säga att jag inte behövde 2 koppar kaffe för att vakna den morgonen. Antingen går det bättre nu och återbudet var självmål eller också är jag asdålig på regi och det blir tillbaks till samhall och tömma glasiglos. Men jag är inte orolig, på dom här 10 åren som regiassistent borde jag väl ha kunnat utvecklas till ett sånt egotrippat fullblodssvin, som jag känner att en riktig regissör bör vara, för att tas på allvar. Förresten är det inte så svårt, det brukar för det mesta vara skådisarna som regisserar sig själva. Det är bara recencenterna som tror nått annat och ger nån helt passiv introvert snubbe "cred" "för att han lotsar oss genom pjäsen med sin stillsamma lyhörda regi".
Regissörer har för det mesta fullt sjå att hålla reda på sina pärmar och olikfärgade pennor och hinner inte med själva pjäsen. Jag blev förresten regisserad själv en gång och det mest kreativa den regissören gjorde var att sitta och väga på stolen i 3 månader för att slutligen ramla av*... Jag känner att jag bör kunna klara av det.

* Jag önskar att jag kunde vara konstnärlig och säga att det "förlöste" oss, men det gjorde det inte. Det var bara en snubbe som ramlade av en stol.

SLUT

 

 

Love
As good as it gets
As bad as it gets
And as sad as it gets

Martin Theorins senaste pjäs I själ och hjärta II är en både romantisk och cynisk Romeo och Julia-historia som bjuder på tragik, humor och musik. Det är obehagligt roligt och pjäsen har en tydligare ungdomsinriktning än något som Teater Pugilist satt upp tidigare. Det handlar om klass, genus och etnicitet, de tre frågor som, enligt Martin Theorin, kommer att avgöra vår framtid här i Sverige.

 

VILL NI SE EN FILMSNUTT FRÅN REPETITIONEN SÅ KLICKAR NI HÄR

Per-Anders Ericson

Mathias Falk,
fotograf


Martin Theorin,
dramatiker och regi

 

THE PUGILIST SAMPLER
I SJÄL OCH HJÄRTA II

... Läckert, inte så hårt ... inte så mycket våld - utom i Vietnam ... Inte så jävla låst och moraliserande ... Han var också osäker i början, men ser du "Det finns inget att frukta utom fruktan själv", som Dennis Hopper säger i den "Amerikanska vännen". Också den eviga skärselden förstås åsså skammen och förördmjukelsen att vara människa som kör in som en nitrometanladdad monstertruck i hjärnan och lite annan småskit förstås, men nu talar vi inte mer om det, vi har för mycket att göra. Det var pluralis-majestis, ja, som drottning Victoria sa "We are not amused" but we are! ... Amused ... ibland, bara det inte blir något jidder här så ... i alla fall ... ja, nu skulle jag kalla det första vittnet, men hon L tar på sig en guldlockig peruk.

... Alldeles rätt, det är en teaterkonvention, känner du till? Det brukar i allmänhet handla om brist på pengar, bra skådespelare eller bäggedera.
Det är därför jag castar mig själv. Man kan säga att det handlar om att det bara är jag som kan göra den här rollen ... Men du kan väl försöka? Nej, jag tänkte väl det, Herregud ... nu får jag göra om ...

Tar av peruken, Sitter tyst en stund. Sätter på peruken. Sitter tyst.

... Pappa ... titta så det blev, det är ditt fel, för att du övergav mig i nödens stund. För att du inte berättade för mig om såna som han, och för att jag inte fick ha tårgas, för att du avsade dig hela din föräldrarauktoritet och lät mig gå på Okej-dagen på Liseberg den kvällen, fast du inte ville ... Jag drack 3 folköl ... förlåt ... och nån bokstavskombination ... GHB, tretton år med sönderstampat höftben på Stampens kyrkogård, bara 5 kilometer hemifrån till Mölndal. Pappa, vi skulle ju ha så många roliga år tillsammans i vår lilla familj. Sommarnätterna är så kalla, det är just innan gryningen, var inte ledsen kyrkogårdsvaktmästarna hittar mig nu ... Nej! Slå dom inte, dom hjälper mig. Du får gärna slå dom som gjorde det här om det blir bättre för dig. Men inte jobbar-gubbarna, dom ger mig Coca-Cola nu och lägger Lisebergs-kaninen jag vann under mitt huvud ... Jag tror jag sover ett tag ...

Tar av peruken.

... Puh!

Det knackar i golvet.

... Ja, vad är det?

Peruk på.

... Det var en grej till ...

Peruk av.

Åh, nej ...

Peruk på.

... Jo, dom hade tydligen roat sig med att trycka upp någon grej ... någon flaska och två hopknycklade ölburkar i mig, som liksom gjort att jag gått sönder inuti, säger doktorn. Så här blir inga barn gjorda, när det nu blir dags, säger doktorn. Hon säger också att dom håller på, hon och polisen, och spankulerar om det kan ha varit två killgäng, som varit framme och grejat med mig under natten ...

Peruk av.

... Två?

Peruk på.

... Skadorna är så stora, säger dom ...

Peruk av

... Jag klarar inte mer ...

Peruk på.

... Jo, du måste! ...

Peruk av.

... Nej! ...

En tegelsten singlar in på scenen i huvudhöjd.

... Jo - jo - Jo! É du helt jävla grupp 8 då, eller? ... Jag trodde inte att tjejer var så agressiva nu för tiden ... Jag trodde mer att om det var någon dom inte gillade, så satt dom bara på café och prata skit om dom. Inte att dom kastade tegelstenar på dom ... Hallååå! Det här är inte göteborgskravallerna! ...

Kastar tillbaka tegelstenen.

Det knackar på nytt i golvet.

... Jaha,vad kom du ifrån nu då? Som om jag inte visste det ...



Pugilist får pengar till nya pjäsen.

Teater Pugilist får 20.000 kronor av Göteborg & Co.
Pengarna skall användas i arbetet med nya pjäsen I själ och hjärta II.
-Ja, vi blev välsignade av den stora räkfrossan skrattar dramatikern Martin Theorin...

GP 2/10 2004

Teater Pugilist har även fått ta emot 20.000 kronor från Volvo. Man tackar och bockar.

Göteborgs Kulturförvaltning stödjer pjäsen I själ och hjärta II med 90.000 kr.

 

Det här är en del av det Martin lyssnade på när han skrev
I själ och hjärta II
.
Rekommenderas (skivorna hittar du på Skivhugget).


R.L. Burnside
The Fairfield Four
Hounddog Taylor
Mink Deville
BR5-49
Warren Zevon
Blå tåget
Rufus Thomas
The Songs of The Louvin' Brothers
James Brown
Jimmy Smith
Dave Brubeck
Lou Reed
Desmond Dekker
Miles Davis
Jimmy Scott
Victoria De Los Angeles, Jussi Björling
R.L. Burnside
Bo Didley
Warren Zevon
Ray Charles
Flaco Jiminez
Levon Helm
Artur Alexander
John Prine
Cowboy Junkies
Dave Edmunds
Rockin' At The Barn
Willy De Ville
David Allan Coe
Mott The Hoople
Charlie Rich
Doo-Woop
Charlie Louvin
(Box)
Miles Davis
Warren Zevon
Lou Reed
Kitty Wells
Johny Cash
Michelle Shocked
BR5-49
John Lee Hooker
Curtis Mayfield
The Bobby Womack Collection
Richard Thompson
Al Green
Johny Winter
Marta Reeves And The Vandellas
Danny Gatton
Marshall Crenshaw
Sarah Ogan Cunning
Patsy Cline
Hank Williams Tribute
Wladyslaw Szpicman Original Recording
Lionel Belasco

Patsy Cline
Loretta Lynn
Patsy Cline
Louvin Brothers
Louvin Brothers
Rosie Flores
Jerry Lee Lewis
Patsy Cline
Patsy Cline & Jeannie O'Riley
Charlie Rich
Kinkey Friedman
Carlene Carter
Louvin Brothers
Louvin Brothers
BR5-49
BR5-49
Wes Montgomery
Isaac Hayes
Sly And The Family Stone

The wizard
The bells are tolling
Beware of the dog
Cabretta
Tangled in the pines
I'll sleep when I'm dead (2 CD)
Brustna hjärtans hotell
Crown prince of dance
Livin lovin losin
Get on the good foot
The incredible/Got my mojo working
Park avenue south
Animal serenade
The writing on the wall
Live over the world
The savoy years (Box)
Madame butterfly
Ass pocket of whiskey
Bo Didley
My ride's here
The genious hits the road
El sonido de San Antonio
American son
The monument years
Sweet revenge
The trinity sessions
De 7
Vol. 4
Victory mixture
Texas moon
Rockn'roll queen
The silver fox
The best of chess
Greatest hits
The Stax story
Someday my prince will come
Mutineer
New York stories (bootleg)
God's honky tonk angel
The man comes around
Short sharp shocked
Coast To Coast
More Real Folk Blues The Missing Album
Move On Up, The Singles Anthology 1970-90
Midnight Mover (2 CD)
Mirror Blue
Dont Look Back
Johny Winter
Dancing In The Streets Greatest Hits
Hot Rod Guitar Anthology (2 CD)
Mary Jane And 9 Others
The silver dagger
Walking dream
Timeless
The pianist
Godnight ladies and gents. The Creole music
of Lionel Belasco
The very best of
Famous country music makers (live)
Live at The Opry
Songs that tell a story
Live at The New Rivers Ranch
Dance Hall Dreams
Kiler country
Live at The Cimarron Ballrom
The masters
Pictures and paintings
From one good american to another
I fell in love
Tragic songs of life
Radio favorites 1951-1957
This is BR5-49
Big backyard beat show
Movin Wes
Buttered soul
Stand

 

Och det här läste Martin bl a.
Rekommenderas likaledes.
 

John Ronson
Stuart Banner
David Bret
James Ellroy
Ingmar Norlén
Raymond Chandler
John Keegan
Lawrence Grobell
Philip Knightley
Patricia Morrisroe
John Reed
Jovan Rajs
Jennifer Wynn
Donald Thomas
Hunter S Thomson
Robert Capas
James Ellroy
Leif Carlson
Anton La Guardia
Mike Hodges
Joyce Carol Oates
Alice Schwartzer
Anders Sundelin
Nisse Lätt
Lena Liljeroth
Elisabeth Young-Bruel
Barbara Ehrenreich
Peter B.E. Hill
David A Price
Jim Heiman
Douglas Thompson
Stefan Sundström
Paul Elliot
Mattias Gardell
Pia Gadd (red)
Eddie Muller
Harry Shapiro
Anna-Lena Lodenius, Per Wikström
Michael Blitz, Lousi Krazniewicz
Robert D Putnam
David K Shipler
Anders Ehnmark
James Miller
Albert De Meo
Håkan Arvidsson (Red)

Lasse Wikström & Rolf Wrangnert
Michael D Killer
Joyce Carol Oates
Tim Clayton & Phil Craig
Richard Lamb
Peter Birro m fl
Marcus Gray
Adam Zamoyski
Christian Catomeris
Edited by Ray Bonds
Jim Goad
Kurt Wolf
Ian Markham Smith & Liz Hodgson
Philip Knightley
Max Hastings
James Ellroy
Thomas Sörensen
Tim Mitchell
Peter Bondanella
Jim Brown
Polly Ervin
Barry Glassner
Roger Ford

Them adventures with extremists
The death penalty, an American history
Eroll Flynn satans angel
My dark places
Jakten på Jonny Bode
Speaking
War and culture
Conversations with Capote
The first casualty
Mappelthorpe
Mexico i uppror och andra reportage
Fallet Osmo Vallo
Inside Rikers
An underworld in war
Hell's Angels
Photographs of the Spanish civil war
Browns rekviem
Ett urval under-streckade ur Svenska dagbladet
Holy land unholy war, Israelis and Palestinians
Get Carter the screenplay
The perfectionist and other plays
Kärlek till döds, Petra Kelly och Gert Bastian - En offentlig tragedi
Främlingen i Falun, tjugoen reportage om brott
En svensk anarkist berättar
Skinnskallar
The anatomy of prejudice
Barskrapad, konsten att hanka sig fram
The japanese mafia, yakuza, law and the state
Love and hate in Jamestown
All America ads 40:s
Christine Keeler, The truth at last
Om mjölkens symbolvärde och andra betraktelser
Brotherhoods of fear, a history of violent organizations
Gods of the blood, the pagan revival and white seperatism
Mord, blod och moral om kriminaljournalistik
Dark city, The lost world of film noir
I'm waiting for the man, The story of drugs and popular music
Vit makt och blågula drömmar, Rasism och nazism i dagens Sverige
Why Arnold matters, The rise of an cultural icon
Bowling alone, The collapse and revival of american comunity
The working poor invisible in America
Maktens hemligheter, En essä om Machiavelli
Flowers in the dustbin, The rise of rock and roll 1947-1977
For the sins of my father a mafiakiller, his son, and the legacy of mob life
Affären Rami-Bergman, Dokument om judefientlighet
och akademisk röta i Sverige
Brottsplats Sverige
When good kids kill
Three plays
Finest hour
War in Italy, 1943-1945, A brutal story
Elverket, 8 nya pjäser
Return of the last gang in town (The Clash)
Holy Madness romantics, patriots and revolutionaries, 1776-1876
Det ohyggliga arvet, Sverige och främlingen genom tiderna
The illustrated directory of guitars
The redneck manifesto, How hillbillies hicks became americas scapegoats
Country Music, The rough guide
The outrageous Jerry Springer unauthorizes and completly uncencored
Philby, KGB masterspy
Going to the wars
Destination mourgue La tales
Sista striden
Sedition and alchemy, A biography of John Cale
Hollywood Italians, dagos, palookas, romeos, wise guys and sopranos
Willie Nelson, Redheaded stranger
Directing for the stage
The culture of fear
The grim reaper



Ett varmt tack till

Hans Renström, Volvo
Birgitta Öfverholm, GBG & Co
Petra, Miss Print
Kerstin Holmqvist, Kérste Broberg
och Raili Karlson, Göteborgs Kulturförvaltning
Göteborgs Kulturnämnd