RECENSIONER QUEERTEORIERNA HAR NOG INTE FÅTT SITT
SLUTGILTIGA GENOMBROTT INOM ORDNINGSMAKTEN ÄNNU!

GP 23/3 –03 - Sven Rånlund
Gislandrama med punkigt flöde
Teater Pugilists bidrag har jag sett fram emot, inte minst för att konstnärlige ledaren Martin Theorin utan
egentlig konkurrens är stadens mest bångstyrige och politiskt verbale dramatiker…
Säga vad man vill, men inte saknas det konflikter…
Även här trängs smarta repliker, vilda utbrott, interna skämt. En tredjedel av texten kunde lätt tas väck, men då gick det befriande, nästan punkiga flödet förlorat. Kraften, att verkligen ha något på hjärtat, berör mig långt mer än det faktum att det är logiska brister och knakar i pjäsen. Än än gång drar den ojämförlige Conny Hogberg ett stort lass. Som queer och polis osäkrar han könet och laddar sitt porträtt med en mix av vulgaritet, bräcklighet, burleskeri, råenergi.
Anna Lundholm och Elin Frost som lesbiskt par leker de sina roller – fast det är kanske precis vad queer handlar om? I så fall har Pugilisternas idépjäs en klar poäng; könsidentitet, liksom brott och straff, är ord i ständig rörelse. Hellre än för sällan hör jag det sägas på nytt.

Borås Tidning 25/3 –03 - Peter Grönborg
Brutal humor om EU-kravaller
Martin Theorin. Han tycks njuta av att röra om i kontroversiella grytor. Med en grovt tillyxad slev fixar han till svallvågor, där mer finkänsliga samhällsdebatörer snarare känner en frestelse att lägga locket på. Och visst yr och stormar det så att det står härliga till i hans senaste pjäs Queerteorierna har nog inte fått sitt slutgiltiga genombrott inom ordningsmakten ännu!.
En kvalitets hos föreställningen är att ingendera parten får odelat stöd i texten. Den trilskas med båda. Till att börja med firar Martin Theorins hatkärlek till yttersta vänstern triumfer. Redan scenografin äger en satirisk udd, med Che Guevara på väggen, samt tidningarna Ordfront och ETC placerade bredvid varandra, likt ett älskande par på en soffa. När Conny Hogberg som Keith-Berry, en polis med arbetarbakgrund, gör sin första inspektionsrunda, och kommenterar inredningen i lyan, handlar det om ett hämningslöst gissel av alternativa ungdomskulturer, med deras rörelselekar och fixering vid grönsaker. Ensemblen roar sig också på feminismens och genusforskningens bekostnad.
Conny Hogberg är i högform. Genom sitt arbete med Martin Theorins texter har han utveklats till att bli en av Sveriges läckraste brutalhumorister.

GT 27/3 –03 - Camilla Larsson
Den vilda verbala leken där ingen går säker.
När Teater Pugilist tar sig an EU-kravallerna går ingen säker. Som vanligt ligger konstnärlige ledaren Martin Theorin bakom manus och som vanligt slänger han sig ut i en vansinnig verbal lek med vilda ord och vässade formuleringar. Bara titeln – ”Queerteorierna har nog inte fått sitt slutgiltiga genombrott inom ordningsmakten ännu!” – är för en ordfantast som en ny pralin i Aladdinkartongen för en chokladjunkie. Och till skillnad mot vad man skulle kunna luras att tro är Teater Pugilists inlägg i debatten inte ett som självklart väljer sida våra sympatier förflyttar sig, vacklar och försvinner ibland helt. För att ytterligare röra till det för oss har Theorin blandat in disskutioner om moral, juridik, sexualitet, sexism och klasstillhörighet i den späckade texten.

Radio Göteborg 7/4 - Åke Petterson
En del skådespelare är ju som naturkrafter, dom skapar i trans.... Såna skådespelare kan ju nå oanade höjder. Som exempelvis Järegård. Och Conny Hoberg är en sån... Det är på gränsen till det mesta... Föreställningen lyfter till ganska imponerande höjd måste jag säga... Det skrämmande som Theorin blottlägger är avgrunden mellan dom välmående och dom välmåendes barn, dom unga vill inte veta av oss... En mångsidig analys tycker jag. Av Göteborgskravallerna... Ett viktigt bidrag i debatten... Dom är ju så förfärligt olika... Om du menar (Theater Bhopas) "Det stora samlaget" å så här, som ju är av mera docerande karaktär. Det här är liksom häftigare om jag säger så.